Dragi posjetioci, u cilju pobošanja korisničkog iskustva ovaj sajt koristi kolačiće (eng. "Cookies"). Ako nastavite sa daljim korišćenjem sajta, smatra se da ste saglasni sa Politikom upotrebe kolačića.
Kompanija Telemach se ponosi izuzetnim inovacijama i tehnološkim razvojem koje je čine jednom od najinovativnijih kompanija u regionu koja uspješno prati ili najavljuje svjetske trendove. Uspjeh kompanije je građen na povjerenju korisnika i Telemach je posvećen njegovanju tog odnosa i u pružanju novih usluga i mogućnosti. Zaštita privatnosti korisnika predstavlja najveću vrijdnost za Telemach i u tom pogledu Telemach je uložio ogromne napore kako bi pružio svojim korisnicima više od standardne zaštite njihovih podataka. Telemach nastoji da istakne i nametne najbolje prakse zaštite podataka o ličnosti kroz svoju dnevnu praksu, partnerske odnose i viziju poslovanja. Ova politika privatnosti predstavlja jedan izraz posvećenosti Telemach-a održavanju i njegovanju istinskog odnosa povjerenja.
Telemach Crna Gora d.o.o., sa sjedištem u Podgorici na adresi Bulevar revolucije 50/5, kao nosilac licence za korišćenje platforme (softvera) EON TV (u daljem tekstu: EON) i kao rukovalac u smislu propisa koji uređuju zaštitu podataka o ličnosti (u daljem tekstu: Telemach ili rukovalac), polazeći od Opštih uslova Telemach-a, kao i drugih opštih akata Telemach-a, ovim putem donosi Politiku privatnosti koja se tiče zaštite podataka korisnika usluga Telemach-a.
1. Koje vrste informacija se obrađuju?
Telemach može da prikuplja i obrađuje sljedeće informacije: Korisničke Informacije koje je korisnik podijelio sa Telemach-om radi omogućavanja korišćenja usluga Telemach-a; Informacije koje korisnički uređaj dijeli sa Telemach-om, a koje su neophodne za ostvarivanje komunikacije korisničkog uređaja sa uslugama Telemach-a. Pojedini uređaji, kao i aplikacije imaju svoja sopstvena Pravila Privatnosti koja su potpuno nezavisna od Telemacha, te se korisnicima savjetuje da prouče pomenuta pravila; Informacije koje Telemach prikuplja o korisniku korišćenjem kolačića (cookies) ili putem sličnih tehnologija (vidjeti tačku 6 ovih Pravila privatnosti); Informacije o preferencijama grupa korisnika u praćenju usluga Telemach-a, radi unaprijeđivanja korisničkog iskustva; Informacije koje korisnik podijeli sa Telemach-om u kontekstu korisničke podrške, kao i u kontekstu istraživanja koje Telemach sprovodi među korisnicima radi unaprijeđenja usluga.
2. Kako se koriste informacije?
Telemach obrađuje podatke o ličnosti na osnovu legitimnog interesa, radi ispunjavanja pravnih obaveza (zakonskih i ugovornih), kao i na osnovu izričitog pristanka korisnika. Osnovna svrha obrade se odnosi na korišćenje podataka radi pružanja i unaprijeđenja usluge distribucije medijskih sadržaja, kao i pratećih usluga, na osnovu ugovora/legitimnog interesa i/ili pristanka korisnika što uključuje i:
Na primjer, informacije se mogu obrađivati radi:
Pored gore navedenog, informacije se mogu koristiti u cilju ispunjavanja zakonskih obaveza Telemach-a, odnosno radi omogućavanja uvida ili dostavljanja podataka ovlašćenim državnim organima u skladu sa zakonom.
Telemach u odnosu na pomenute informacije primjenjuje sve neophodne tehničke, organizacione i kadrovske mjere zaštite, uključujući tu mjere ograničenja fizičkog i logičkog pristupa sistemu gde su pohranjeni podaci o ličnosti, što naročito podrazumijeva da su (papirni) dokumenti pohranjeni u sefu i da su dostupni samo za to ovlašćenim licima, kontrolu logičkog pristupa podacima, gde se fizički i logički pristup dodjeljuju samo za to ovlašćenim licima, poštujući principe „Least Privilege“ i „Need to Know“, odnosno pristup mogu dobiti samo ona lica čiji poslovi zahtijevaju pristup navedenim evidencijama i to samo u minimalnoj mjeri u kojoj to takvi poslovi zahtijevaju. Dodatno, što se tiče elektronskog, odnosno logičkog pristupa podacima, on je omogućen samo za to ovlašćenim licima, i ostvaruje se uz poznavanje lozinke koja poštuje važeće industrijske preporuke koje se tiču formiranja kompleksnih korisničkih lozinki (sadstoji se od kombinacije malih i velikih slova, znakova, odgovarajuće je minimalne dužine itd.), kontrolu unosa podataka, koja podrazumijeva da samo za to ovlašćeno lice, pod kontrolom supervizora, prikuplja podatke o ličnosti i pohranjuje ih u evidenciju, kontrolu prenosa podataka, koja podrazumeva da se prenos podataka bilo kom za to ovlašćenom licu vrši isključivo uobičajenim zaštićenim vidovima komunikacije, kao i ostale mjere iz domena informacione bezbjednosti, koje su usklađene sa najboljom industrijskom praksom u ovoj oblasti.
3. Treća lica koja mogu imati pristup podacima o korisnicima
Kako bi na najbolji mogući način pružao svoje usluge i ostvarivao gore navedene svrhe obrade, Telemach sarađuje
sa svojim povezanim licima, kao i trećim licima.
Prije uspostavljanja same saradnje, kao i tokom njenog trajanja, Telemach vrši redovne pravne i tehničke provjere poslovanja partnera kako bi potvrdili da su zadovoljeni najviši standardi zaštite podataka o ličnosti u skladu sa zakonom tokom trajanja cjelokupnog ugovornog odnosa.
Gore navedena lica imaju sjedište u Crnoj Gori, ali se podaci mogu dijeliti sa kompanijama koje imaju sjedište i u državama članicama Evropske Unije i evropskog ekonomskog prostora ili države koje se nalaze na listi Evropske Unije koje imaju adekvatan stepen zaštite podataka o ličnosti.
Gore navedena lica najčešće istupaju u ime i za račun Telemach-a kao Rukovaoca i povjerene radnje obrade vrši u skladu sa njegovim nalozima (obrađivači), s tim da se pristup korisničkim podacima omogućava samo u mjeri u kojoj je to zaista neophodno za ispunjenje određene svrhe (načelo minimizacije podataka). Izuzetno, sa pojedinim trećim licima Telemach može zajednički da odredi svrhu obrade, te se u tom slučaju sa tim trećim licem nalazi u odnosu zajedničkog rukovaoca. U svakom slučaju, Telemach sa trećim licima odgovarajućim pravnim aktom reguliše međusobna prava i obaveze koje se tiču predmetne obrade, u skladu sa zakonom
Radi izbjegavanja svake sumnje, navođenje kategorija lica koje mogu imati pristup podacima ne znači istovremeno da takva lica zaista imaju takav pristup, odnosno navođenje mogućnosti iznošenja podataka o ličnosti ne znači nužno i samo iznošenje. Naime, u određenim situacijama kada se podaci dijele sa trećim licima, ona nisu nužno upoznata sa informacijama koje mogu identifikovati lica na koje se podaci odnose, što je i najčešći slučaj kod pružalaca tehničkih usluga. Takođe, u situacijama kada je moguće iznošenje, najčešće se ne radi o iznošenju informacija koje identifikuju lice na koje se podaci odnose, na primjer trećem licu u drugoj državi se podaci iznose primjenom enkripcije, gdje ključ za enkripciju drži Telemach, ne i ta treća lica (u tom slučaju zapravo i nema iznošenja podataka o ličnosti jer nema identifikacije lica na koje se podaci odnose).
U slučaju da dođe do iznošenja podataka o ličnosti postupa se u skladu a važećim propisima iz oblasti zaštite podataka o ličnosti.
4. Prava korisnika i način njihovog ostvarivanja
Korisnik je u svakom trenutku ovlašćen da podnese pisani zahtjev Telemach-u o tome da li se lični podaci koji se odnose na njega obrađuju, da traži dopunu, izmjenu ili brisanje netačnog ličnog podatka, ili brisanje ličnog podatka, ako njegova obrada nije u skladu sa zakonom, kao i da ostvari druga prava garantovana zakonom.
Neka od navedenih prava nisu apsolutna, i Telemach ima pravo da ograniči ostvarivanje pojedinih prava, pod uslovima i na način propisan zakonom. Na primjer, Telemach ne može udovoljiti zahtjevu za brisanje podataka koje je korisnik podijelio prilikom zaključenja ugovora u toku trajanja ugovornog odnosa koji su neophodni za izvršenje ugovorne obaveze, ili kada je podatke neophodno čuvati po zakonu (na primjer u odnosu na tzv. zadržane podatke). O razlozima kao i osnovu za odbijanje svakog pojedinačnog zahtjeva korisnik se detaljno obavještava.
Prilikom ostvarivanja prava iz Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, korisnik je dužan da pruži dovoljan dokaz da je
zaista lice na koje se podaci odnose, odnosno da se identifikuje.
Korisnik može odlučiti da ne koristi napredne funkcionalnosti koje mu omogućavaju Telemach usluge, a to može ostvariti upućivanjem zahtjeva na sledeću adresu: [email protected], ili slanjem regularne pošte na adresu Bulevar revolucije 50/5, 81 000 Podgorica, sa naznakom “za Lice za zaštitu podataka o ličnosti”. Telemach će bez odlaganja odlučiti o svakom takvom zahtjevu.
5. Period čuvanja podataka o ličnosti
Informacije koje se odnose na pružanje usluge (poput adrese na kojima se pruža usluga, podataka o računu i dugovanjima, komunikacija koja se tiče prigovora na račun i sličnih informacija) se čuvaju za potrebe dokazivanja poslovnih transakcija i ostvarivanja eventualnih pravnih zahtjeva prema korisniku ili radi odbrane od zahtjeva korisnika u sudskom ili drugom postupku, u rokovima zastarjelosti potraživanja i/ili naknade štete, odnosno u roku od 5 ili 10 godina u zavisnosti od vrste radnje obrade. Informacije koje se tiču preferencija grupa korisnika u praćenju audio-vizuelnih medijskih usluga uobičajeno se čuvaju i obrađuju u vrijeme trajanja ugovora, pa do njegovog prestanka, s tim da se te informacije u anonimiziranom obliku mogu koristiti i nakon prestanka ugovornog odnosa za potrebe statistike i istraživanja.
Pojedine informacije koje su prikupljene u toku trajanja ugovornog odnosa se čuvaju zarad ispunjavanja zakonskih obaveza iz oblasti poreza ili računovodstva. Ove informacije se mogu poklopiti sa informacijama koje se tiču pružanja usluge.
Pojedine informacije se čuvaju radi predočavanja ispunjenja obaveza iz zakona koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti – zahtjev korisnika za ostvarivanje prava koji sadrži njegove/njene podatke o ličnosti, kao i odgovor Telemach-a na takav zahtjev.
Pojedine kategorije podataka se čuvaju radi ispunjenja zakonskih obaveza iz zakona koji uređuju elektronske komunikacije i pristup zadržanim podacima. Te kategorije se odnose na podatke o komunikaciji koji ne otkrivaju sadržaj komunikacije (tzv. “zadržani podaci”), koji se čuvaju u periodu od 12 mjeseci od obavljene komunikacije. Podatke koji se obrađuju na osnovu pristanka korisnika se obrađuju do opoziva takvog pristanka. Nakon opoziva oni se brišu ili anonimiziraju, u primjerenom roku u kojem je neophodno da se ovakve radnje brisanja ili anonimiziranja tehnički sprovedu.
U svakom slučaju, ako korisnik otkaže svoje usluge, njegovi/njeni podaci se čuvaju razumni vremenski period nakon takvog otkaza, a u zavisnosti od osnova po kome se obrađuju i vrste podataka. Podaci o korisnicima u odnosu na koje ne postoji legitimni interes ili zakonska obaveza (ili drugi pravni osnov) za dalje čuvanje se nakon otkaza usluge/a se brišu ili anonimiziraju u roku u kojem je neophodno da se ovakve radnje brisanja ili anonimiziranja tehnički sprovedu.
6. Upotreba Cookies i drugih sličnih tehnologija
Kolačići (Cookies) predstavljaju male tekstualne datoteke koji se uobičajeno skladište na računaru ili drugom uređaju korisnika koji upotrebljava za pristup internetu i služe najrazličitijim namjenama. Kolačići na osnovu zabilježenih informacija poput ID uređaja “pamte” da je određeni korisnik pristupio određenom sadržaju na internetu. Kolačići uobičajeno ne vode ka otkrivanju identiteta konkretnog korisnika, te je u tom slučaju njihovo korišćenje dozvoljeno pod uslovom da je korisniku dato jasno i potpuno obavještenje o svrsi prikupljanja i obrade podataka u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti, i pod uslovom da mu je pružena prilika da takvu obradu odbije. Takvo obavještenje je dostupno putem banera koji je vidljiv prilikom posjete Telemach internet stranice.
Kolačići se najčešće koriste za omogućavanje pravilnog korišćenja stranice, pamćenje preferencija na stranici, biljženja informacija o sadržaju kojim se pristupalo radi preporučivanja sadržaja koji više odgovara preferencijama korisnika, ali i za potrebe statističke analize.
U funkcionisanju internet stranica rukovaoca najčešće su sledeće vrste Kolačića:
Što se tiče marketinških kolačića oni nekada mogu da potiču i od treće strane, tzv. third party cookies. Telemach prodaje oglasni prostor na svojim internet stranicama i aplikacijama, kao i internet stranicama i aplikacijama povezanih lica za postavljanje oglasnih poruka trećih lica. Te oglasne poruke mogu da sadrže i kolačiće ili slične tehnologije trećih strana.
Upravljanje kolačićima, uključujući i njihovo uklanjenje, je moguće putem promjene podešavanja u internet pregledaču (internet browser), što omogućavaju gotovo svi današnji Internet pregledači. Uklanjanje pojedinog kolačića (prije svega neophodnih) može dovesti do umanjenja funkcionalnosti Internet stranice.
7. Ostale informacije
Polazeći od specifičnosti svrhe koju bi prikupljanje i obrada podataka trebalo da ostvari i u odnosu na pravni osnov, Telemach može po potrebi, pored ovog dokumenta i u odnosu na takve obrade, uobičajenim putem obavijestiti korisnike o specifičnostima takve obrade i uputiti ih na način kako mogu saznati relevantne informacije. Ovo se odnosi i na način upotrebe kolačića, analitičkih alata i drugih sličnih alata.
Sva eventualna pitanja koja se tiču zaštite podataka o ličnosti, kao i svaki eventualni zahtjev koji se tiče ostvarivanja gore navedenih prava, korisnik može u svakom trenutku uputiti licu za zaštitu podataka o ličnosti Telemach-a putem e-mejl adrese: [email protected], ili slanjem regularne pošte na adresu Telemach-a sa naznakom “za Lice za zaštitu podataka o ličnosti”. Na svaki upit i/ili zahtjev lice za zaštitu podataka će odgovoriti blagovremeno, na način propisan zakonom.
Ova Politika privatnosti se primjenjuje zajedno sa važećim Opštim uslovima Telemach-a i opštim aktima koji uređuju privatnost, kao i drugim opštim aktima Telemach-a i predstavlja dopunu pomenutim dokumentima.
Ova Politika se može periodično ažurirati, uz nastojanje da se dostignuti nivo prava ne snižava.
Ova Politika privatnosti usvojena je dana 22.01.2020.godine i biće objavljena na internet stranici Telemach-a
danom njenog usvajanja.